czwartek, 16 lipca, 2020

Mamy do czynienia z niezwykle interesująca sytuacją. Oto system napędowy zastosowany w typowo miejskim samochodzie inspirowany jest doświadczeniami z torów Formuły 1, najbardziej rozpoznawalnych wyścigów samochodowych na świecie. Jeszcze w tym roku na drogi wyjedzie nowa generacja kompaktowego modelu Hondy Jazz. Powodem do dumy inżynierów japońskiego koncernu jest zastosowanie w tym modelu innowacyjnego napędu hybrydowego e:HEV. Na czym polega to rozwiązanie? W jaki sposób doszło do przeniesienia technologii użytej w samochodzie wyścigowym do samochodu osobowego?

Silniki hybrydowe Hondy w F1

Rozwiązanie to powinno być znane fanom królowej sportów samochodowych. W zeszłym sezonie napęd ten stosowany był w bolidach zespołów partnerskich Hondy Scuderia Toro Rosso oraz Aston Martin Red Bull Racing. Efekty? Trzy wygrane wyścigi Grand Prix oraz sześciokrotnie uzyskane podium tychże zawodów. Proszę pamiętać, że mówimy o zespołach, które nie liczą się zwykle w walce o najwyższe lokaty. W trakcie wyścigów, w których testowany był system Hybrid Power Unit, praca inżynierów skupiała się na monitorowaniu zachodzących w nich procesów. Założeniem była korekta stosunku energii odzyskiwanej podczas procesu jazdy (np. w trakcie hamowania albo podczas uwalniania gazów) do energii wykorzystywanej do napędzania samochodu. Miało to pomóc w zwiększeniu osiągów podczas przyspieszania oraz redukowaniu zjawiska opóźniania w pracy turbiny. Tu dochodzimy do sedna w kwestii przenoszenia rozwiązań stosowanych w Formule 1 na grunt miejskich samochodów osobowych.

Honda Jazz z napędem stosowanym w F1

Poprawa omawianych parametrów docelowo ma oczywiście zwiększyć wydajność auta poprzez redukowanie zużycia paliwa w trakcie jazdy. To z kolei gotowy przepis na idealne auto do jazdy miejskiej. Projektanci Hondy trafili w dziesiątkę z pomysłem użycia omawianych mechanizmów w nowym modelu Jazz. W efekcie do sprzedaży trafi samochód reklamowany jako niezwykle wydajny, ekologiczny oraz ekonomiczny w użytkowaniu. Jazda tym samochodem ma sprawiać użytkownikowi przyjemność. W tym celu system napędowy e:HEV ma do wyboru zróżnicowane tryby jazdy: elektryczny, spalinowy i hybrydowy. Ich uruchomienie zależne jest od warunków jazdy. Dla przykładu na autostradzie uruchamiać się będzie napęd spalinowy. Z kolei podczas poruszania się po mieście wybór zawęzi się do trybu hybrydowego i elektrycznego. Tryby przełączają się między sobą, aby zapewnić optymalne zużycie paliwa oraz uzyskiwanie możliwie wysokich osiągów w zmiennych warunkach.

Jak zareagują klienci?

Specjaliści wróżą temu rozwiązaniu sukces. Coraz większy nacisk na rynku samochodowym kładzie się na kwestie ekologiczne. Linie samochodów z napędem hybrydowym zyskują na popularności. Biorąc także pod uwagę zabiegi mające na celu maksymalne zwiększenie komfortu podczas jazdy, powstał samochód na miarę oczekiwań współczesnego kierowcy. Jako auto miejskie Jazz oczywiście ma być modelem typowo ekonomicznym. Dzięki innowacyjnemu napędowi będzie to samochód mało kosztowny. Ruch z użyciem nowoczesnego systemu napędu hybrydowego, testowanego uprzednio podczas wyścigów F1 może okazać się świetnym zabiegiem na polu marketingowym. Niejeden fan wyścigów może się skusić na nowy samochód Hondy z rozwiązaniami, które zna z torów sportowych. Oczywiście efekty poznamy po udostępnieniu auta do sprzedaży. Premiera samochodu już latem!