wtorek, 30 czerwca, 2020

Zdarza się, że Twoje dziecko podczas kłótni doprowadza Cię do pasji? W takich sytuacjach kluczowa jest umiejętność opanowania się. Twoje krzyki i działanie pod wpływem emocji mogą sprawić, że dziecko zacznie zachowywać się jeszcze gorzej. Niemal każdy psycholog dziecięcy twierdzi, że rodzic, który nie potrafi kontrolować własnych emocji, będzie miał problem z wychowaniem dziecka dojrzałego i radzącego sobie ze swoimi problemami. Poniżej przedstawiamy skuteczne strategie radzenia sobie ze złością, które możesz stosować na co dzień.

Strategia 1 – Zmień perspektywę

Przede wszystkim musisz zmienić swoją perspektywę i zrozumieć, że pewne zachowania dziecka są wynikiem etapu rozwoju, na jakim obecnie się ono znajduje. Dzieci łamiąc ogólnie przyjęte normy i zasady, testują na ile mogą sobie pozwolić. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby całkowicie nie zwracać uwagi na ich niestosowne zachowania. Ważne jest jednak, abyś pozbył się takich uczuć jak złość czy rozczarowanie. Nie bądź zawiedziony wyborami, decyzjami i zachowaniami dziecka. Staraj się mu tłumaczyć, co Cię zabolało i czego oczekujesz. Dziecko, które zauważy, że bierzesz odpowiedzialność za swoje działania i okazywane emocje, w konsekwencji zacznie czynić podobnie.

Strategia 2 – Zidentyfikuj swoje uczucia

Kiedy czujesz, że gniew w Tobie narasta, zastanów się dlaczego tak się dzieje i co jest powodem Twojej frustracji. Czy obawiasz się, że zawiodłeś jako rodzic? A może sądzisz, że jesteś zwyczajnie lekceważony, a Twoje dziecko za nic ma Twoje zdanie? Kiedy zidentyfikujesz towarzyszące Ci uczucia i ich przyczynę, będziesz mógł wypracować sposób, w jaki przekażesz dziecku wiążący komunikat. To, o czym powinieneś bezwzględnie pamiętać, to fakt, iż to nie dziecko jest odpowiedzialne za pojawienie się uczuć, które Ci towarzyszą. One są już w Tobie, a syn czy córka tylko pomaga Ci je sobie uświadomić. Jeśli zatem sam zrozumiesz swoje własne emocje, łatwiej nauczysz dziecko radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Strategia 3 – Zatrzymaj się, oddychaj, pomyśl

W sytuacji kryzysowej nie bój się powiedzieć dziecku wprost, że potrzebujesz chwili na uspokojenie emocji. Poinformuj, że do rozmowy wrócicie później. Często podczas kłótni mówimy rzeczy, których później żałujemy. Dzieje się tak za sprawą skoków adrenaliny i odprowadzania energii z mózgu do mięśni. Zjawiska te zwykle pojawiają się w sytuacjach emocjonalnego zagrożenia. Pauza przekaże więc do organizmu jasny sygnał, że zagrożenie już minęło. Dzięki temu będziesz w stanie świadomie rozwiązać problem, ponieważ odzyskasz dostęp do tej części mózgu, która odpowiada za podejmowanie racjonalnych decyzji.

Strategia 4 – Pozbądź się zmartwień i skup się na rzeczach dobrych

Pamiętaj, że Twoje notoryczne zamartwianie się o dziecko może mieć przykre konsekwencje. Dziecko uwierzy w końcu, że widocznie jest coś, o co bezwzględnie należy się martwić. Może to doprowadzić do pojawienia się u niego nerwowych zachowań. Staraj się więc wypełniać swoją wyobraźnię wyłącznie przyjemnymi i pozytywnymi obrazami. Dzięki temu poczujesz się lepiej, będziesz mniej zestresowany, a tym samy będziesz przygotowany do tworzenia ciepłych i bliskich relacji z dzieckiem.

Podsumowanie

Jeśli opanujesz techniki radzenia sobie z własnymi emocjami, będziesz w stanie dbać o spokojną atmosferę we własnym domu. Jeśli jednak nadal będziesz miał problem z radzeniem sobie z emocjami, możesz skorzystać z pomocy psychologa. Jeśli Twoje dziecko przez dłuższy czas nie wykazuje poprawy zachowania pomimo Twoich starań, skonsultuj się z psychologiem dziecięcym. Właściwa diagnoza psychologiczna dziecka wyjaśni czynniki i mechanizmy, które wpływają na powstawanie u niego różnych nietypowych zachowań.

źródło: rodziceidzieci.com – problemy wychowawcze