piątek, 7 lutego, 2020

Sezonowe owoce i warzywa są źródłem wielu cennych składników odżywczych. W poszczególnych okresach roku warto korzystać z dobrodziejstw natury i układać swój jadłospis, wykorzystując okazję do przygotowania sezonowych dań.

Warzywa i owoce – po jakie warto sięgnąć?

Powoli kończy się sezon na jedne z najsmaczniejszych owoców – truskawki, maliny oraz rabarbar. W wakacje warto sięgnąć także po poziomki, porzeczki, czereśnie, jagody, brzoskwinie i agrest. Owoce stanowią doskonałe źródło witamin oraz składników mineralnych. Obfitują w błonnik, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego, wspomagając proces odchudzania. Najlepiej jest sięgać po owoce śwież, i zjadać je w miarę możliwości ze skórką. Najwięcej błonnika zawierają maliny, dużo magnezu znajdziemy w bananach, natomiast źródłem witaminy C są truskawki. Poza sezonem warto sięgać także po owoce suszone.

W codziennej diecie równie ważne miejsce zajmują warzywa. Na początku wakacji zaczyna się sezon na bakłażana, botwinkę, kalafiora, rzodkiewkę, ogórki, pomidory czy fasolkę szparagową. Jesienią na naszych stołach powinna zagościć papryka, dynia, cukinia oraz brukselka. Przez cały rok z powodzeniem można sięgać po buraki, fasolę, jarmuż, kapustę, marchew, pietruszkę, oraz pora. W przeciwieństwie do owoców, warzywa dostarczają znikomej ilości kalorii, stąd można praktycznie bez ograniczeń stosować je w menu. Mają liczne wartości odżywcze i zapobiegają wielu chorobom. Czerwone jarzyny jak pomidor czy burak są źródłem potasu, likopenu i antocyjanów, które wpływają na pracę układu krwionośnego i zdrowy wygląd skóry. Zielone warzywa – ogórki, kapusta czy brukselka – obfitują w witaminę C i chlorofil i wspierają proces oczyszczania organizmu, leczą anemię i stany zapalne.

Jeżeli lubimy różnego rodzaju owoce i warzywa, a jednocześnie zależy nam na utrzymaniu dobrego stanu zdrowia, dobrym wyborem będzie dieta paleo, chętnie sięgająca po produkty sezonowe.

Jadłospis paleo – sposób na zdrowe odżywianie

Dieta paleo jest metodą odżywiania opartą o naturalne, nieprzetworzone produkty spożywcze. Bazuje ona na żywieniu naszych przodków sprzed tysięcy lat. Wykorzystuje między innymi białko pochodzenia zwierzęcego, ryby, jajka, orzechy, grzyby, warzywa i owoce. W menu paleo nie ma potrzeby liczenia kalorii przygotowywanych posiłków. Wystarczy łączyć je w odpowiednie dania oraz pamiętać o systematycznej aktywności fizycznej, aby osiągnąć pożądane efekty zdrowotne.

W jadłospisie paleo 55% zapotrzebowania na składniki odżywcze pokrywa mięso. Po 15% dziennego spożycia przeznacza się na warzywa i owoce, kolejne 15% powinny stanowić nasiona i orzechy. Z diety konieczne będzie wyeliminowanie wszelkich wysokoprzetworzonych produktów: makaronów, kasz, pieczywa, nabiału czy gotowych dań. Niezbędne jest także ograniczenie spożycia cukru, soli, olejów, fast foodów czy jarzyn, obfitujących w skrobię.

Menu paleo jest odpowiednie dla osób w każdym wieku. Zawiera duże ilości antyoksydantów i  pomaga zwalczać stany zapalne. Wyeliminowanie laktozy i glutenu sprawia, że dieta ta jest doskonałą metodą odżywiania dla alergików. Dodatkowo wpływa ona na powolną utratę zbędnych kilogramów, bez ryzyka pojawienia się efektu jo-jo.

 

Dieta paleo z dużym udziałem warzyw i owoców będzie dobrym rozwiązaniem dla wszystkich, którym zależy na utrzymaniu zdrowia i szczupłej sylwetki. Zapewnia ona niezbędne składniki odżywcze, jest smaczna i różnorodna, a zarazem nie wymaga żmudnego liczenia kalorii i ograniczania spożywanych porcji.